Water Roof

水屋根

Exhibition, 2021

  • The wind blows, forcing a massive piece of cloth to expand and contract while a water wheel rotates continuously, and the fundamental relationship between humans and water is exclaimed. A three-dimensional work weaves together a network of things on a planetary scale, viewers move objects, and a video inspired by the venue that portrays the "other side" casts its light smoothly and vividly.

    Everything moves, vibrates, and flows at its own rhythm and pace. Water waves consti tute a kind of motion, and all motion progresses with the passing of time. Designed and built by GROUP as a defining element of the venue's spatial composition, the water roof provides punctuation to the viewing experience by offering pause in opposition to movement, accu mulation in opposition to flow-it attempts to form a fractured balance that both resists and yet is unable to resist weather conditions.

    Nokemono was held on the rooftop of a former junior high school in the city's center. The site was a former schoolyard with a mountain-shaped steel frame that enveloped the entire space with a fence. The water roof draws attention to the existing situation where a sturdy structure is in place at the top of the building, exposed to rainfall. A trapezoid frame made of steel angle bars was hung from the upper structure and fastened to weights on the ground that functioned as damping devices (and also served as benches that prevented the form from flipping over during strong winds). A massive horizontal surface was suspended roughly two meters above the ground. An acrylic sheet hung from the frame collected rain water; it served as shelter from the rain, while on sunny days, shadows of the water droplets softly demarcated the exhibition space.

    Typically, the walls of an exhibition space determine the distance between each work, as well as the viewer's route. Walls are vertical elements created by compression force through stacking. They visually separate the artworks while simultaneously subdividing the exhibition space into individual sections. The water roof is a horizontal exhibition wall of sorts. While maintaining a sense of visual continuity, it provides a strange sense to the viewer, positioning them within a series of repeated experiences.

    This unusual feeling is not simply induced by the work's size, low height, reflection, and floating nature. More significant is the fact that this mysterious structure exists as a result of an architectural logic (necessity). In short, this can be thought of in terms of a me chanical consistency that relies on the existing environment and gravity. Needless to say, this necessity differs from that championed by most artworks. The water roof (likely) does not impose any kind of agenda on the viewer or provoke any thought. All you have are the intricate interaction of tensile forces in the stainless-steel wire, and water in a state of rest. However, the logic of difference supporting each aspect's existence makes the water roof a punctuation mark in the viewing experience.

    It may be fitting to reference Hassui Kyoto's words here: "Earth is not a planet of water, but a planet of water and oil." The water roof was envisioned as oil to resist that which flows, that which perpetually sustains itself.

    風によって巨大な布が伸縮を繰り返し、水車が回り続け、人間と水の根源的な関係性が叫ばれる。惑星規模の事物のネットワークが立体作品に織り込まれ、観客によって物が動き、会場をモチーフにした「むこうがわ」の映像がなめらかに、あざやかに発光を続けている。

    各々のリズムで、速度で、何もかもが動き、振動し、流れている。水波はひとつの運動で、運動はいずれも時間の経過とともに進行する。GROUPが会場の空間構成を決定づける要素として設計・施工した「水屋根」は、こうした展示空間における鑑賞の句読点として、「動き」に対して「静止」を、「流れ」に対して「たまり」を提供しながら、気象条件に抗いながらも抗いきれない破断した均衡状態を形成することを試みている。

    「のけもの」は都心に建つ元中学校の屋上で開催された。かつて校庭として用いられていたこの場所では、フェンスによる覆いをつくるため、山形の鉄骨フレームが空間全体を包み込んでいた。水屋根は、雨が降り注ぐ状況でありながら上部に頑強な構造体があるこうした既存の状況に注目して制作された、引張力のみで成立する構造物だ。具体的には、鋼鉄のアングル材によって形成した台形のフレームを上部構造体から吊り下げ、制振装置(兼強風時の跳ね上がり防止装置兼ベンチ)である地面の重りにワイヤーで緊結している。地面から約2メートルの高さで巨大な水平面が静止し、フレームから吊り下げられたアクリル板が雨水を留め、雨天時には屋根になり、晴天時には地面に落ちた水の影が展示空間を柔らかくゾーニングする。

    通常、展示室において個々の作品の距離や順路を規定するのは展示壁だ。壁面は、「積む」という圧縮力によってつくられる垂直方向の要素で、作品同士を視覚的に分離すると同時に、展示室を個別の領域に細分化する。水屋根はいわば「水平方向の展示壁」である。会場の視覚-聴覚的連続性は保ちつつ、観客が捕捉する違和感として、ある連続した経験の系列のなかに挟み込まれる。

    違和感をもたらすのは、水平方向の大きさや垂直方向の低さ、反射、浮遊といった性質だけではない。重要な点は、この謎の構築物が建築的なロジック(必然性)によって存在していることだ。建築的な必然性を一言で表現すれば、既存の立地環境と重力に依存した力学的な整合性、となるだろう。言うまでもなく、それは多くの美術作品が標榜する必然性とは異なるはずだ。水屋根は、なにかを訴えてくることも、思考を迫ってくることもない。そこにあるのは、ステンレスワイヤーを用いた引張力の緻密な相互作用と、停止状態の水だけだ。しかしそうした、「在ること」を支える論理の違いこそが、水屋根を鑑賞経験の句読点たらしめている。気象をはじめとした予測不可能な他者をひとつの主題とした本展においては、芸術における「外部」を適切な仕方で持ち込み、展示空間内に配分することこそが、建築を専門としている我々に課せられた仕事だった。

    「地球は水の星ではなく、水と油の星である」という撥水教徒の言葉をここで引用してもいいだろう。流れるもの、不断に持続的なものに抵抗する「油」として、水屋根は構想された。

  • Name Water Roof (Venue design for “NOKEMONO”)

    Date 2021

    Type Exhibition

    Design and Construction GROUP

    Structural design Tomomi Kimura

    Steel frame Shoma Fujimura and "studio HOHO"

    Organizer YOSHIDAYAMAR

Previous
Previous

8

Next
Next

6