Teire/Repair

手入れ/Repair

Exhibition, 2021

  • Removing the floor and repairing the building. Under the floor, we see pitch black soil and realize that this ground has been sealed up for about 60 years. The land, which is the material condition for people to gather, is always involved in the demolition and reconstruction of the repair and appears each time.

    When driven by malfunctions and malfunctions, human beings do teire (repair or maintain) using their bodies and the tools at their disposal. The malfunction arises at a moment's notice and reveals the accumulated time there. Teire is done to get over the bad condition for the time being, but it is also an intervention in the forgotten time that the subject is holding on to. Whether running away from a place one does not want to be or creating a place to gather, the problems and troubles associated with an area of residence are resolved through gestures and manipulations of the ground.

    Futen-zoku, Shinjuku Riot, Situation Theatre of the 1960s, and Shinjuku Cardboard Village of the 1990s, and TO-yoko Kids of the present-day. Shinjuku is a rare place where events have continued to occur intermittently and locally to secure an autonomous place. However, as recursive, the new inventions for contact with the ground have been incorporated into the city's structure. Forms to assemble and emerge become pretexts for breaking down.

    This exhibition attempts to disclose the material intervention in the building and its response to the history and memory of the land in which it resides, in a mixed manner, in a single process under the form of teire. Five incidents that occurred in Shinjuku from the 1960s to the present are woven into the entire process of removing the floorboards from the exhibition room, reinforcing the subfloor foundation, and installing the repaired floorboards. Here, the "dangerous" body, which is aimed at securing its place in the urban space, turns from an excuse to "destroy" to a gesture to "repair."

    床を剥がして建物の手入れ(Repair)をする。床下には真っ黒い土が見え、これが約60年間封じ込められていた地面だと気づかされる。人が集まるための物質的条件である地面は、手入れの解体と再構築に常に関わり、そのたびことに現れる。

    不具合や動作不良に追いつめられた人間は、自らの身体とありあわせの道具を用いて、手入れをおこなう。不具合はふとした瞬間に生じ、そこに蓄積した時間をあらわにするものだ。手入れは、具合の悪さをさしあたり乗り切るために行われるが、それは同時に、対象が抱え込んでいる忘却された時間への介入でもある。居たくないところから逃げ出すにしろ、集まるところをつくるにしろ、居場所にまつわる不具合やトラブルは、地面に対する何らかの身ぶりや工作を通して解決されるほかなく、自らで選び取った場で生き通すための創造行為は、地面と身体の接面において様々な葛藤と工夫を生じさせる。

    60年代のフーテン族、新左翼暴動事件、唐の状況劇場。90年代のダンボール村。現在のトー横キッズたち。新宿は断続的かつ局所的に、自治的な場の確保に向けた出来事が生じ続けている稀有な土地だ。しかし、居場所をつくるための地面との接点の新たな発明は、法の整備と取り締まりの制度へとプログラムされ、再帰的なものとして、繰り返し都市の構造に組み込まれてきた。集合し、現れるための形式は、即座に、「壊す」ための口実へ成り代わる。

    この展示は、建物への物質的な介入と、建物が存在している土地の歴史や記憶への応答を、手入れというフォームのもと、ひとつながりの工程のなかで、入り混じった仕方で開示する試みである。展示室の床板を一旦すべて取り外してから、床下の基礎を補強し修繕した床板を取り付けるまでの一連の工程が、約二週間の会期を通して公開される。

    露出した約60年前の地面が再び閉じられるまでのこの一連のプロセスのなかに、60年代から現在にかけて新宿で発生した5つの事件が、儀礼的な修復の身ぶりとして織り込まれる。都市空間での居場所の確保にむけた“危険”な身体はここで、「壊す」ための口実から、「直す」ための身ぶりへと転じる。

  • Name Teire/Repair

    Date 8 NOV. 2021 - 21 NOV. 2021

    Type Solo exhibition

    Teire/repair GROUP

    Drama Arata Mino

    Uniform well

    Photography Yurika Kono

    Music and curation Tomohito Wakui

    Law research Koji Iino

    Construction advisor Hidetoshi Inanaga

    Metal working Shoma Fujimura and "studio HOHO"

    Design assistant Yuri Nakai

    Graphic Misako Taoka

  • 日経アーキテクチュア 2022年1月27日号, 日経BP

    BUNGANET

    architecturephoto

    美術手帖 2022年4月号

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